یکی از شخصیت‌های مشهور مجموعه داستان‌های نوشته «جان لوکاره»‌ این‌بار پس از درگذشت این نویسنده به قلم پسر او در کتاب جدیدی که به زودی منتشر می‌شود به جهان ادبیات بازمی‌گردد. به گزارش الفبای زبان -ایسنا، طرفداران مجموعه کتاب‌های هیجان‌انگیز نوشته «دیوید کورن‍‌ول» معروف به «جان لوکاره»‌ گمان می‌کردند که پس از درگذشت این نویسنده […]

یکی از شخصیت‌های مشهور مجموعه داستان‌های نوشته «جان لوکاره»‌ این‌بار پس از درگذشت این نویسنده به قلم پسر او در کتاب جدیدی که به زودی منتشر می‌شود به جهان ادبیات بازمی‌گردد.

به گزارش الفبای زبان -ایسنا، طرفداران مجموعه کتاب‌های هیجان‌انگیز نوشته «دیوید کورن‍‌ول» معروف به «جان لوکاره»‌ گمان می‌کردند که پس از درگذشت این نویسنده در سال ۲۰۲۰ دیگر شاهد روایت جدیدی از «جورج اسمایلی»، شخصیت مشهور رمان‌های او نخواهند بود، اما این شخصیت پاییز سال آینده، این‌بار به قلم پسر «جان لوکاره»‌ بازمی‌گردد.

انتشارات «پنگوئن رندوم هاوس»(PRH) اعلام کرده است این رمان که در حال حاضر عنوانی برای آن انتخاب نشده است توسط «نیکلاس کورنول» که با نام «نیک هارک‌اوی»‌ می‌نویسد به رشته تحریر درآمده و اتفاقات یک دهه بین کتاب‌های «جاسوسی که از سردسیر آمد»‌ تا «پیله‌ور، خیاط، سرباز، جاسوس» را روایت می‌کند.

شخصیت «اسمایلی»‌ که یک مامور اطلاعاتی بریتانیاست، توسط «جان لوکاره»‌ خلق شد تا به طور عامدانه متضاد شخصیت «جیمز باند» باشد؛ چراکه از نظر «لوکاره» که خود مدتی را در «ام‌آی‌فایو»‌ و «ام‌آی‌سیکس» فعالیت کرده بود، شخصیت «جیمز باند»‌ تصویر نادرستی از زندگی یک جاسوس را ارائه می‌کرد. شخصیت آرام «اسمایلی» در ۹ مورد از رمان‌های «لوکاره»‌ از جمله نخستین رمان این نویسنده به نام «تلفن برای مرد مرده‌»‌ و «میراث جاسوسان» که سال ۲۰۱۷ منتشر شد، حضور دارد.

«مارگارت اتوود»‌،‌ نویسنده برجسته کانادایی از رمان‌های «اسمایلی» به عنوان «کلیدی برای درک قرن بیستم» یاد کرده است و بازیگرانی همچون «الک گینس» و «گری اولدمن»‌ به ایفای نقش «اسمایلی» پرداخته‌اند.

«هارک‌اوی»‌ تاکنون ۹ رمان از جمله «جهان به باد رفته»‌ و «آنجل‌میکر»‌ را منتشر کرده و در سال ۲۰۱۲ برای نگارش «آنجل‌میکر»‌ نامزد دریافت جایزه «آرتور سی کلارک»‌ شده است.

کتاب جدید «هارک‌اوی»‌ در پاییز سال ۲۰۲۴ میلادی در قالب کتاب فیزیکی، کتاب الکترونیکی و صوتی منتشر خواهد شد.

«جان لوکاره» در طول دوران فعالیت ادبی خود که از سال ۱۹۶۱ و با نگارش رمان «دستور برای مرگ» آغاز شد در مجموع ۲۳ رمان، چند کتاب غیرداستانی و داستان کوتاه و سه فیلمنامه سینمایی نوشت. بسیاری از داستان‌های او حول محور یک شخصیت خیالی به نام «جورج اسمایلی» در جنگ سرد است که به عنوان جاسوس خارجی دولت بریتاتیا فعالیت می‌کند.

اولین رمان موفق لوکاره «جاسوسی که از سردسیر آمد» نام داشت و دهه‌های ۷۰ و ۸۰ میلادی پرکارترین دوره فعالیت او بود که با نگارش رمان معروف «بندزن خیاط سرباز جاسوس» (۱۹۷۴)، «دانش‌آموز نمونه مدرسه»(۱۹۷۷)، «مردم خندان» (۱۹۷۹)، «دخترک دامر» (۱۹۸۳)، «جاسوس نمونه» (۱۹۸۶)، «خانه روسی» (۱۹۸۹) و «زائر مخفی» (۱۹۹۰) همراه بود.

در مجموع هشت فیلم سینمایی بر اساس رمان‌های این نویسنده بریتانیایی ساخته شد که از آن جمله می‌توان به فیلم «مردی که از سردسیر آمد» با بازی «ریچارد برتون»، «جنگ شیشه‌ای» با بازی «آنتونی هاپکینز»، «دخترک دامر» با نقش‌آفرینی «دایان کیتون»، «خانه روسی» با بازی «شان کانری»، «بندزن خیاط سرباز جاسوس» با بازی «گری اولدمن» و «مرد تحت تعقیب» با حضور «فیلیپ سیمور هافمن» اشاره کرد.

کتاب «سیلورویو» پس از درگذشت این نویسنده در ۹۸ سالگی به عنوان آخرین اثر او منتشر شد.