تهیه و تنظیم:زهرا کلاته عربی/ مدال ادبیات «نجیب محفوظ» به نخستین رمان یک نویسنده مصری تعلق گرفت. به گزارش الفبای زبان،‌ انتشارات «دانشگاه آمریکایی قاهره»‌ یک نویسنده مصری به نام «فاطمه قندیل»‌ را برای نگارش نخستین رمانش به عنوان برنده مدال ادبیات «نجیب محفوظ»‌ انتخاب کرد. این جایزه ادبی هر ساله در یازدهم دسامبر و […]

تهیه و تنظیم:زهرا کلاته عربی/

مدال ادبیات «نجیب محفوظ» به نخستین رمان یک نویسنده مصری تعلق گرفت.

به گزارش الفبای زبان،‌ انتشارات «دانشگاه آمریکایی قاهره»‌ یک نویسنده مصری به نام «فاطمه قندیل»‌ را برای نگارش نخستین رمانش به عنوان برنده مدال ادبیات «نجیب محفوظ»‌ انتخاب کرد.

این جایزه ادبی هر ساله در یازدهم دسامبر و همزمان با سالروز تولد این نویسنده اهده می‌شود و امسال بیست و پنجمین دوره را پشت سر می‌گذارد. یک کمیته برترین رمان‌های معاصر عرب زبان دو سال اخیر را مورد بررسی قرار می‌دهد و در نهایت یک نویسنده را به عنوان برنده مدال نقره،‌ ترجمه به زبان انگلیسی،‌ منتشر شدن اثر توسط بخش داستانی انتشارات «دانشگاه آمریکایی قاهره»‌ و ۵,۰۰۰ دلار پول نقد انتخاب می‌کند.

«قندیل»‌ که یک دانشیار بازنشسته دپارتمان عربی دانشگاه حلوان قاهره و ویراستار مجله نقد ادبی «فصول»‌ است،‌ تاکنون چندین مجموعه شعر،‌ نقد ادبی و ترجمه به زبان عربی منتشر کرده است.

این نویسنده در مراسم دریافت جایزه بیان کرد:‌ «من جزو نسلی بودم که با آثار «محفوظ»‌ یعنی از «سه‌گانه قاهره»‌ گرفته تا «حماسه حرافیش»‌ بزرگ شده‌اند…انتخاب یکی از آثار او به عنوان اثر مورد علاقه برایم غیرممکن است.»‌

هیات داوران مدال «نجیب محفوظ»‌، رمان «قفس‌های خالی»‌ نوشته «فاطمه قندیل»‌ که یک خودزندگی‌نامه آمیخته با ادبیات داستانی است را از بین ۱۵۳ اثر انتخاب کردند.

«قندیل»‌ این جایزه ادبی را به نویسندگان زن عرب و زنان جوانی اهدا کرد که هنوز مسیر خودشان در دنیای جادویی نویسندگی را جست و جو می‌کنند.

انتشارات «دانشگاه آمریکایی قاهره»‌ بیش از ۳۰ سال است که نسخه‌های انگلیسی آثار «محفوظ»‌ را چاپ می‌کند. این انتشارات همچنین از سال ۱۹۸۸ میلادی تاکنون بیش از ۶۰۰ نسخه از آثار این نویسنده را به ۴۰ زبان در سراسر جهان منتشر کرده است.

مدال «نجیب محفوظ» تاکنون به ۱۰ نویسنده زن و ۱۵ نویسنده مرد اهدا شده است.

«نجیب محفوظ» که محبوب‌ترین رمان‌نویس دنیای عرب شناخته می‌شود، متولد ۱۹۱۱ در قاهره، در طول ۷۰ سال فعالیت ادبی خود بیش از ۵۰ رمان‌، پنج نمایشنامه‌، ۳۵۰ داستان کوتاه و ده‌ها فیلمنامه را به نگارش درآورد و بسیاری از کارهای او در مصر و کشورهای دیگر مورد اقتباس تلویزیونی و سینمایی قرار گرفته‌اند. او در سال ۱۹۸۸ توانست عنوان اولین نویسنده عرب برنده جایزه نوبل ادبیات را کسب کند.

«گدا»، «کوچه مدق»، «خواب»، «جنایت»، «در گذر قصر»، «زیر سایبان»، «راه» و «وراجی روی نیل» از جمله کتاب‌هایی هستند که تاکنون از وی به زبان فارسی منتشر شده است.