تهیه و تنظیم:زهراکلاته عربی/ تفاوت دو حرف when و while و کاربرد‌های هریک از این حروف است. درباره when و while تابحال چیزی درباره حروف ربطی وابسته ساز در گرامر زبان انگلیسی شنیده‌اید؟ When و while دو حرف ربطی بسیار مهم هستند که نقش پررنگی هم در گرامر زبان انگلیسی ایفا می‌کنند. اما دقیقاً منظور […]

تهیه و تنظیم:زهراکلاته عربی/

تفاوت دو حرف when و while و کاربرد‌های هریک از این حروف است.

درباره when و while

تابحال چیزی درباره حروف ربطی وابسته ساز در گرامر زبان انگلیسی شنیده‌اید؟ When و while دو حرف ربطی بسیار مهم هستند که نقش پررنگی هم در گرامر زبان انگلیسی ایفا می‌کنند.

اما دقیقاً منظور از حروف ربطی وابسته ساز چیست؟

when و while حروف ربطی وابسته ساز (subordinating conjunctions) بسیار پرکاربرد در انگلیسی هستند؛ به این معنی است که یک جمله وابسته را به جمله اصلی متصل می‌کنند. از این دو حرف برای بیان زمان اتفاق افتادن یک موضوع یا عمل، استفاده می‌شود.

از این دو کلمه می‌توان زمانی استفاده کرد که یک عمل همزمان با یک عمل دیگر اتفاق افتاده و گاهی اوقات می‌توان آن‌ها را جایگزین یکدیگر کرد اما کاربرد دو حرف when و while کاملاً شبیه به هم نیستند و تفاوت‌هایی دارند که جلوتر به آن‌ها هم می‌پردازیم.

شاید از نظر شما به این دلیل که هر دو به معنای “زمانی که” و “در طول مدتی که” هستند، پس ساختارشان یکی باشد اما همیشه نمی‌توان هر دو را در ساختار‌های دستوری مشابه به جای یک دیگر به کار برد. به همین دلیل باید با تفاوت‌های هردو و قوانین دستوری هریک از آن‌ها کاملاً آشنا بود تا از هرکدام در موقعیت درست استفاده کرد.


کاربرد when

از When (به معنی زمانی که و وقتی ) برای اتصال دو عملی که همزمان اتفاق می‌افتند یا عملی که بلافاصله پس از دیگری انجام می‌شود، استفاده می‌شود. همچنین می‌تواند یک رویداد تکمیل‌شده را معرفی کند که در میانه یک فعالیت یا رویداد طولانی‌تر رخ داده است. به دو مثال زیر توجه کنید:

When I wake up, I drink a big mug of coffee as the first part of my morning routine.

زمانی که از خواب بیدار می‌شوم به عنوان اولین قسمت فعالیت‌های صبح یک ماگ بزرگ قهوه می‌نوشم.

در این مثال دو فعالیت یعنی بیدار شدن و قهوه نوشیدن، در فاصله زمانی بسیار کمی از یکدیگر اتفاق می‌افتند پس استفاده از حرف when بهترین انتخاب است. چراکه در این جمله از فعالیتی صحبت شده که جزئی از زندگی روزانه فرد در زمان حال است، در دو طرف جمله از زمان حال ساده استفاده کرده شده است.

When our eyes met, she turned away to avoid me.

زمانی که چشممان به هم افتاد، رویش را برگرداند تا از من دوری کند.

در این جمله هم دو عمل افتادن چشم دو شخص به یکدیگر و سپس رو برگرداندن آن‌ها به فاصله اندکی از یکدیگر اتفاق افتاده است بنابراین بهترین گزینه استفاده از when است. چون در این جمله درباره دو فعالیت تمام شده در زمان گذشته صحبت شده است، در دو طرف جمله از زمان گذشته ساده استفاده شده است.

لازم به ذکر است که نقش when در جملات را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

به عنوان کلمه پرسشی
به عنوان حرف ربط
به عنوان ضمیر موصولی
در نقل‌قول جملات پرسشی

کاربرد When به عنوان کلمه پرسشی

از این عبارت برای دریافت اطلاعات درباره نحوه رخ دادن یک اتفاق در جملات استفاده می‌شود:

When did you leave?

کی رفتی؟

When will you know the result of the exam?

کی از نتیجه آزمون باخبر می‌‌شوی؟


کاربرد When به عنوان حرف ربط

از when به عنوان حرف ربط به معنای «زمانی که» استفاده می‌کنیم. جمله‌ای که با when شروع شده باشد، به جمله اصلی نیاز دارد تا کامل شود. اگر «when» قبل از جمله مستقل بیاید، بعد از آن ویرگول یا کاما می‌گذاریم. اما اگر بعد از جمله اصلی قرار بگیرد، دیگر نیازی به ویرگول نیست. در ادامه به بررسی کاربرد when برای زمان‌های گذشته، حال و آینده می‌پردازیم.


برای گذشته

می‌توان از when برای بیان اتفاقی که در زمان گذشته افتاده، کمک گرفت. در این حالت، when به عنوان رابط بین دو جمله وابسته و مستقل عمل می‌کند و اگر ابتدای جمله بیاید، پس از آن از ویرگول استفاده می‌شود. در مثال زیر، کاربرد when را به عنوان حرف ربط برای زمان گذشته مشاهده می‌کنید.

When I was young, there was no houses here.

وقتی جوان بودم، هیچ خانه‌ای این اطراف نبود.


برای حال

برای ارتباط میان دو جمله، از when به عنوان حرف ربط برای زمان حال نیز می‌توانیم کمک بگیریم. در این حالت، فعل جمله‌ در زمان حال به کار می‌رود. به مثال زیر توجه کنید:

When you start the engine, there’s a strange noise.

وقتی استارت می‌زنی، صدای عجیبی می‌آید.


برای آینده

از when به عنوان حرف ربط برای زمان آینده نیز می توان استفاده کرد. در این حالت در «when-clause» باید از «حال ساده (Present Simple) یا حال کامل (Present Perfect) کمک گرفت.

یعنی زمان آینده با «will» یا «shall» نباید به کار برود، بلکه از آنها در جمله‌ مستقل استفاده شود. به مثال‌های زیر و شکل درست و نادرست آن‌ها برای زمان آینده توجه کنید.

When the new park opens, I’ll go there every day.

Not: When the new park will open, I’ll go there every day.

وقتی پارک جدید باز شود، هر روز به آنجا خواهم رفت.


کاربرد When به عنوان ضمیر موصولی

از when به عنوان ضمیر موصولی (Relative Pronoun) یا وصفی (Adjective Clause) نیز می‌توانیم استفاده کنیم. ضمایر موصولی برای ارتباط میان جمله‌ های موصولی به کار می‌روند. عبارت موصولی بخشی از یک جمله است که اطلاعات بیشتری درباره شخص یا چیزی به ما می‌دهد که درباره آن صحبت می‌کنیم. به دو مثال زیر توجه کنید.

That was the week when we booked our holiday.

آن هفته‌ای بود که تعطیلات خود را رزرو کردیم.


کاربرد When در نقل‌قول جملات پرسشی

نقل‌قول در زبان انگلیسی به دو شکل «مستقیم» و «غیرمستقیم» است. هنگامی که چیزی از قول کسی نقل شود، آن به صورت غیرمستقیم بیان می‌شود. در برخی موارد جمله‌ای که از زبان شخص گفته شده، یک جمله پرسشی است، به همین علت، زمانی که آن به نقل‌قول غیرمستقیم تبدیل شود، کلمه پرسشی در نقل‌قول غیرمستقیم، در ابتدای جمله می‌آید و در ادامه جمله پرسشی مانند یک جمله خبری گفته می‌شود.

در نقل‌قول مستقیم به گیومه انگلیسی نیز نیازی نیست و علامت سؤال نیز در انتهای جمله به کار نمی‌رود. به مثال‌های زیر دقت کنید تا با ساختار نقل‌قول غیرمستقیم جملات پرسشی بیشتر آشنا شوید.

She asked me when I would be ready to start the job.

او از من درباره زمان آمادگی برای شروع کار پرسید.

I wonder when the new computers will arrive.

می‌خواهم درباره رسیدن کامپیوترهای جدید بدانم.


کاربرد while

یکی دیگر از حروف ربط مهم while است که می‌تواند برای نشان دادن اعمال و رویداد‌هایی که همزمان در زمان حال، گذشته و آینده اتفاق می‌افتد، استفاده شود. زمانی که درباره دو اقدام طولانی یا رویدادی که همزمان اتفاق می‌افتند صحبت شود، می‌توان از while استفاده کرد.

پس تفاوتی ندارد که زمان گذشته باشد یا حال، وقتی که دو فعالیت به طور همزمان به شکل استمراری در حال رخ دادن هستند باید از while استفاده شود.

بهترین راه تشخیص فعالیت‌های استمراری قرار گرفتن افعال زمان‌های استمراری در دو طرف جمله است. مثال:

Now I am washing the dishes, while my mum is drying them with a towel.

الان دارم ظرف‌ها را می‌شویم، همزمان مامانم آن‌ها را با حوله خشک می‌کند.

در این مثال بدون هیچ وقفه‌ای، هر دو فعالیت همزمان با هم در زمان حال جریان دارند و هیچ یک به اتمام نرسیده‌اند. همین طور که می‌بینید در هر دو جمله زمان حال استمراری استفاده شده است.

Last night while I was making dinner for the family, my mum was setting the table.

دیشب وقتی که من داشتم برای خانواده غذا درست می‌کردم، مامانم میز را می‌چید.

در این جمله هم بدون هیچ وقفه‌ای، هر دو فعالیت همزمان با هم در زمان گذشته جریان دارند و هیچ یک به اتمام نرسیده‌اند. همین طور که می‌بینید در هر دو جمله زمان حال استمراری استفاده شده است.

جالب است بدانید که از دیگر کاربرد‌های حرف ربط while برای نشان دادن تضاد بین دو شرایط یا‌ایده است. زمانی که از این کاربرد while استفاده می‌کنیم فارغ از اینکه while در ابتدای جمله باشد یا وسط جمله، همواره باید دو طرف را با یک کاما از یک دیگر مجزا کرد.

Mary is poor, while John is rich.

مری فقیر است، در حالی که جان ثروتمند است.


تفاوت While و When

همانطور که پیش تر هم گفته شد، هر دو حرف ربط همزمانی بین دو یا چند عمل را نشان می‌دهند اما هر کدام تفاوت‌هایی هم دارند.

when برای نشان دادن اقدامات کوتاهی که در وسط یک اقدام طولانی قرار می‌گیرند، استفاده می‌شود. به عبارت دیگر برای معرفی یک عمل کامل استفاده می‌شود که در وسط یک عمل دیگر اتفاق افتاده است.

He was walking home when he heard the explosion.

او در حال رفتن به خانه بود که صدای انفجار را شنید.

He was walking home when he was robbed.

او در حال رفتن به سمت خانه بود که از او سرقت کردند.

When we were at home watching television, the neighbor called.

وقتی در خانه مشغول تماشای تلویزیون بودیم، همسایه زنگ زد.

I was doing homework when the phone rang.

مشغول انجام تکالیف بودم که تلفن زنگ زد.

When I was younger, I used to play with dolls.

وقتی کوچک‌تر بودم با عروسک‌ها بازی می‌کردم.

while برای نشان دادن اقدامات طولانی‌تر که با سایر اقدامات طولانی همپوشانی دارند استفاده می‌شود؛ همچنین while برای نشان دادن دنباله‌ای از اقدامات هم به کار می‌رود. به عبارت دیگر while برای هماهنگ کردن دو جمله استفاده می‌شود که در آن دو یا چند عمل به طور همزمان در حال وقوع هستند.

When you see the sign, turn right.

وقتی علامت را دیدید، به راست بپیچید.

Please clean the oven when it’s dirty.

لطفاً وقتی فر کثیف است آن را تمیز کنید.