تهیه و تنظیم : سارا کوشا / مهرداد عشوندی کارشناس فرهنگی، سفر اخیر رئیس سازمان سینمایی به استان همدان که بنا به اعلام محمد خزاعی به طور منظم و هفتگی ادامه خواهد یافت باعث بروز واکنش‌های مثبت و منفی زیادی در فضای مجازی و رسانه‌های سینمایی شد. الفبای زبان به نقل از روابط عمومی سازمان […]

تهیه و تنظیم : سارا کوشا /

مهرداد عشوندی کارشناس فرهنگی، سفر اخیر رئیس سازمان سینمایی به استان همدان که بنا به اعلام محمد خزاعی به طور منظم و هفتگی ادامه خواهد یافت باعث بروز واکنش‌های مثبت و منفی زیادی در فضای مجازی و رسانه‌های سینمایی شد.

الفبای زبان به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی؛ شکی در این نیست که توجه خاص به امور سینمایی استان ها و سفرهای استانی مسئولین دولتی در حوزه سینما، شیوه ای پسندیده در پاسخ گویی به مطالبات صنفی و عمومی علاقه مندان پرشمار هنر هفتم در سرتا سر کشور خواهد بود. بر همین اساس طی سال های اخیر از دستاوردهای مهم  سازمان سینمایی در بخش استانی، فراگیر کردن حوزه جغرافیایی جشنواره های دولتی در تمامی استان ها بوده که بسیار هم مورد استقبال مردمی قرار گرفته است. سفرهای استانی در کارکرد عام خود، دارای این ویژگی است که نگاه حاکمیتی  را به وسعت پهنای جغرافیای کشور تسری  دهد و نهادینه کند و همچنین موجب  گشودن چتر نظارتی مطلوب بر همه نقاط کشور شود.

مدیریت سازمان سینمایی معتقد است که با رویکرد عدالت فرهنگی در بخش فرهنگ و هنر و در راستای عدالت فرهنگی و تمرکززدایی – که سینما نیز جزئی از آن است – از این پس حضور سازمان در استان‌ها جدی‌تر شود و با حمایت از افزایش فضای نمایش فیلم و سالن سازی در استان ها و مناطق محروم و جذب توان نهاد های دولتی و سرمایه گذاری بخش خصوصی بتواند باعث توسعه زیر ساخت‌های سینمایی، رونق اکران وعرضه فیلم در مناطق غیر برخوردار شود.

اهداف دیگری که سازمان سینمایی در بخش استانی دنبال می کند حمایت از عرضه آثار و محصولات سینمای ایران در استان ها، همزمان با مرکز کشور و همچنین برگزاری همزمان جشنواره‌های فجر، کودک و نوجوان سینما حقیقت و فیلم کوتاه تهران در استان ‌است که تا حدودی این اهداف همراه با رضایت مردم محلی در سال های اخیر محقق شده است.

از این رو با اوصافی که برشمرده شد ضمن تایید و مثبت شمردن سفرهای استانی مدیران سینمایی، باید بر مطالبه‌گری بر وقوع و استمرار این گونه دیدار ها اصرار داشت. متاسفانه دیدگاه مخالف با ذکر دلایل نه چندان محکم مانند هزینه‌ های سفر و شرایط رکود اقتصادی که به ناچار سینما و اکران هم دچار آن است بر بی فایده بودن آن تاکید دارند، این در حالی است که به یقین، ثمره و نتایج مطلوب حضور میدانی مدیران ارشد در میان مردم بر میزان هزینه‌ها ارجحیت دارد.

در مجموع به نظر نگارنده با لحاظ اینکه فعالیت های سینمایی در استان ها جدی تر از گذشته و با پیشرفت قابل ملاحظه در حال انجام است می توانیم با نگاه مثبت به حضور وحمایت مدیران سینمایی از شکل گیری و رونق فعالیت های سینمایی در استان های کشور، امیدوار باشیم به این که سینما در استان ها به شأن و جایگاه مناسب خود دست پیدا کند.

  • نویسنده : سارا کوشا