غلامرضا موسوی و با توضیح ماهیت و موفقیت جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: جشنواره فیلم فجر جشنواره متفاوتی است که با شکل و ماهیت سایر جشنواره‌ها مانند کن، ونیز و غیره همخوانی ندارد.

تهیه‌کننده «قصیده گاو سفید» گفت: شورای بازبینی صدور پروانه، نمایش این فیلم را منوط به‌نظر قوه قضائیه کرده‌است؛ همچنان منتظر دریافت اجازهٔ اکران این فیلم هستیم.

به گزارش الفبای زبان؛ غلامرضا موسوی و با توضیح ماهیت و موفقیت جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: جشنواره فیلم فجر جشنواره متفاوتی است که با شکل و ماهیت سایر جشنواره‌ها مانند کن، ونیز و غیره همخوانی ندارد.

وی افزود: فیلم فجر مردمی‌ترین جشنواره‌ای است که در حال برگزاری است یعنی هر فیلم در جشنواره‌های دیگر حداکثر ۳ نمایش دارد و این‌جا ما دست‌کم ۶۸ سینمای مردمی داریم. بر این رقم بیفزایید سینماهایی را که فیلم‌ها در آن برای مسئولین، نمایندگان، هنرمندان و غیره نمایش داده می‌شود.

موسوی ادامه داد: بعلاوه فیلم‌ها از پانزدهم بهمن هر سال هم در مراکز استان‌ها به نمایش درمی‌آیند که امسال ما ۱۶ فیلم را در مراکز استان‌ها برای اکران داریم و هر فیلم حداقل ۳ سانس نمایش داشته‌است.

وی افزود: بنابراین جشنواره فیلم فجر بیشتر صورتی از برگزارکننده جشن‌های انقلاب است؛ به‌خصوص که در دهه فجر هم برگزار می‌شود. در نتیجه به گمان من خیلی مهم نیست که در این جشنواره چند فیلم خوب یا متوسط داریم؛ مهم این است که این رویداد توانسته‌است تا توجه مردم را به سینمای ایران جلب کند.

تهیه‌کننده فیلم حوالی اتوبان (۱۳۸۷) گفت: این جلب توجه مردمی، بزرگ‌ترین اتفاقی است که برای جشنواره فیلم فجر افتاده و کمتر جشنواره‌ای در دنیا داریم که این‌قدر بتواند توجه مردم یک کشور را به خودش جلب کند و برای مردم اهمیت داشته باشد؛ به‌خصوص این‌که حتی بسیاری از مردم که شاید اهل سینما یا فیلم دیدن نباشند با خبرهای جشنواره کمابیش آشنا هستند و می‌دانند که جشنواره‌ای برگزار می‌شود که جشنواره‌ای ملی است.

وی بیان کرد: اگر از این دید نگاه کنیم، جشنواره فیلم فجر، جشنواره موفقی است و من و همکارانم امیدواریم که این جشنواره بتواند چنین نقشی را ایفا کند البته با تعداد نمایش‌های کمتر.

موسوی با اشاره به چهلمین جشنواره فیلم فجر خاطرنشان کرد: امسال فیلم‌های بسیاری را دیده‌ام ولی به دلیل مسئولیت حرفه‌ای و صنفی ای که دارم نمی‌خواهم در مورد جزئیات آن‌ها صحبت کنم؛ گمان می‌کنم کمیت فیلم‌های خوب بیشتر بوده است.

این تهیه‌کننده سینما گفت: همه جشنواره‌ها چند فیلم خوب دارند، چند فیلم متوسط و تعدادی فیلم ضعیف. جشنواره فیلم فجر هم مانند سایر جشنواره‌ها این ویژگی پراکندگی آثار به لحاظ کیفی را دارد. در یک‌سال ممکن است تعداد فیلم‌های خوب بیشتر باشد و در سال دیگر فیلم‌های متوسط و این‌موضوع به حال‌وهوای هنرمندان در آن سال بازمی‌گردد.

وی افزود: میزان توجهی که به جشنواره می‌شود، برای ما که صنفی هستیم مهم‌تر از این است که چه فیلمی جایزه بگیرد و چه فیلمی جایزه نگیرد؛ به‌هرحال هر زمان ترکیب هیات داوران را تغییر بدهید، ممکن است فیلمی جایزه بگیرد و فیلم دیگر جایزه نگیرد.  

تهیه‌کننده فیلم قصیده گاو سفید در مورد آخرین وضعیت این فیلم یادآور شد: این فیلم پس از آن که در بخش مسابقه جشنواره فیلم برلین که یکی از مهم ترین قسمت‌ها در بین سه جشنواره مهم دنیاست، رقابت کرد، توانست در کشورهای مختلف توسط پخش‌کننده ما که شرکت توتال فیلم فرانسوی است، خریداری شده و به نمایش دربیاید.

وی ادامه داد: در همین روزها این فیلم در کشورهای آلمانی‌زبان درحال اکران است اما در ایران ما با یک مشکل روبرو هستیم و آن این است که شورای بازبینی صدور پروانه، نمایش فیلم را منوط به‌نظر قوه قضائیه کرده‌است؛ ظاهرا آن‌ها نمایندگان قوه قضائیه) هم رفته‌اند و در وزارت فرهنگ و ارشاد فیلم را دیده‌اند و حدود ۱۷ روز است که می‌گویند نامه‌ای را فرستاده‌اند که ظاهرا هنوز این نامه یا به وزارت فرهنگ نرسیده‌است یا به دست مسئولی که من می‌توانم از او پیگیر شوم.

موسوی گفت: قاعدتاً ما باید فقط فیلم را به وزارت فرهنگ نمایش دهیم و باید خود وزارت فرهنگ فیلم را ببیند ولی به هر دلیلی نمایندگان قوه قضاییه هم اظهار تمایل کرده بودند که فیلم را ببینند و فیلم را دیده‌اند. البته یکی، دو تن از قاضیان برجسته مانند قاضی شهریاری و دیگر دادستانان، فیلم را بسیار خوب دیده‌اند.

وی افزود: تمام قصه این فیلم درحقیقت زندگی یک قاضی را به تصویر می‌کشد که اشتباهی کرده و خودش را شماتت می‌کند اما مسئولان ما متأسفانه هنوز نتوانسته‌اند قصه را هضم کنند و نامه به دست وزارت فرهنگ نرسیده‌است. باید دعا کنیم تا زودتر این مشکل حل شود.

موسوی در باب روندی که در مورد این فیلم رخ داده توضیح داد: از نظر قانونی این روند درست نیست؛ قانون می‌گوید باید شورای بازبینی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فیلم را ببینند؛ داخل این شورای ممیزی هم ترکیب مختلفی از افراد شامل روحانی و سمت‌های مختلف دیگر وجود دارد؛ سایر افراد می‌توانند آثار را به‌لحاظ فرم و محتوا نقد کنند اما هیچ جایی (به جز شورای بازبینی که قانوناً چنین حقی دارد) چنین حقی ندارد که جلوی اکران فیلم را بگیرد. اگر در مورد هر فیلم دیگری هم چنین اتفاقی افتاده است، اتفاقی جایز نیست و آقای اژه‌ای که انسانی بسیار منطقی‌ای در این زمینه هستند باید دستور بازبینی در مورد این تصمیمات را بدهند.

وی اضافه کرد: هر زمان که مشکل حل شود و بتوانند پروانه نمایش این فیلم را صادر کنند مخاطبان می‌توانند فیلم را ببینند و حتی ممکن است قبل‌از عید هم بتوانیم فیلم را اکران کنیم، منتظر آن نامه هستیم و امیدواریم در آن نامه هم باز شرط و شروطی وجود نداشته باشد.

موسوی در مورد کارهایی که درحال حاضر در دست تولید دارد، گفت: سه اثر در دست انجام دارم اما نمی‌دانم کدام به سرانجام خواهد رسید؛ دو کار را درحال انجام در قسمت فیلم‌نامه هستیم و کار دیگر را برنامه‌ریزی می‌کنیم که بتوانیم سرمایه‌گذاری‌هایش را انجام دهیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا کارهای بعدی هم دارای سوژه‌های ملتهب هستند یا خیر، تصریح کرد: قصیده گاو سفید هم ملتهب نیست و سوژه‌ای بسیار انسانی دارد و اگر همکاران بین‌الملل شما جستجو کنند و نقدهای این فیلم را در کشورهای دیگر ببینند، درخواهید یافت که چگونه نگرشی نسبت به آن وجود دارد.

موسوی یادآور شد: همه‌جا با این فیلم به شکل انسانی برخورد کرده‌اند و کسی مسأله‌ اعدام را ندیده‌است؛ تمام حرف این فیلم بر قضاوت است؛ این‌که چگونه یک قضاوت اشتباه که می‌تواند جان کسی را بگیرد و این قصه ربطی به ایران و جای دیگر ندارد.

وی افزود: شنیدم که قرار است فیلم را برای اعضای پارلمان ژاپن نمایش دهند و یکی از دلایل آن این است که بگویند قضاوت تا چه اندازه فعلی مهم است.

منبع:ایرنا