منبع:باشگاه خبرنگاران/ احمدوند گفت: وظیفه دولت است که زمینه بیشتری را برای مطالعه در روستا ایجاد کند که شکل‌گیری این جشنواره برای این هدف است. به گزارش الفبای زبان؛ یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری هشتمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب گفت: معاونت امور فرهنگی وزارت و […]

منبع:باشگاه خبرنگاران/

احمدوند گفت: وظیفه دولت است که زمینه بیشتری را برای مطالعه در روستا ایجاد کند که شکل‌گیری این جشنواره برای این هدف است.

به گزارش الفبای زبان؛ یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری هشتمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب گفت: معاونت امور فرهنگی وزارت و ارشاد اسلامی با مشارکت سازمان‌ها و نهاد‌های همکار و ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور با نظارت اداره کل مجامع تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی اقدام به برگزاری این جشنواره با هدف پشتیبانی از برنامه ها، فعالیت ها، اقدامات انجام شده و طرح‌های در حوزه کتاب و کتابخوانی در راستای تقویت هویت ایرانی_اسلامی، امید بخشی، توسعه کسب و کار‌های فرهنگی، هنری، محلی و بومی و محرومیت با محوریت فرهنگ در میان روستائیان و عشایر کشور کرده است.

به گفته احمدوند، شاخص‌های داوری این جشنواره بایستی متناسب با نیاز‌های محلی، آیین‌های بومی و ارزش‌های دینی و فرهنگی برگزار شود تا تاثیرات پایداری در ارتقای سطح فرهنگ کتاب خوانی صورت گیرد.

او می‌گوید: در روند داوری آثار باید از مشارکت مردمی و پشتیبانی واحد‌های اجرایی روستا و عشایر استفاده شود و پوشش جمعیتی مناسب با توجه به زنان، کودکان، نوجوانان را مورد توجه قرار دهند.

احمدوند گفت: ۳۰۰ روستا در فراخوان اولیه جشنواره روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب ثبت نام کرده اند و ۵۰ روستا در فرایند داوری برگزیده شدند.

به گفته احمدوند، روستای شاهنجزین از استان همدان بخش درگزین به عنوان روستای استمرار و روستا‌های اشترمل، ویان از همدان، روستای ولیعصر استان فارس، روستای دوکوهک از خوزستان، ناچیت از آذربایجان غربی، دهبکری از کرمان، گورک سادات و مرزن‌آباد درویش خیل از مازندران به‌عنوان ۱۰ روستای دوستدار کتاب معرفی شدند.

احمدوند گفت: در دوره‌های گذشته اختتامیه این جشنواره در تهران طی مراسمی برگزار شده است، اما در این دوره مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در روستا‌های برگزیده حاضر خواهند شد و مراسم مستقلی برگزار می‌شود که این حضور با رویکرد آشنایی با روستا‌ها در روند فعالیت‌ها موثر خواهد بود.

او می‌گوید: در این مسیر از چهره‌های مرتبط با استان که وجه ملی دارند استفاده خواهیم کرد و برنامه‌های درخور و فاخری را برگزار خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم امکاناتی که در اختیار روستا قرار می‌گیرد با افزایش روبرو باشد.

ضمن اشاره به ظرفیت دستگاه‌ها برای کمک به توسعه فرهنگی گفت: با تاکید بر اینکه یکی از وظایف دبیرخانه روستا‌های دوستدار کتاب احصا ظرفیت‌های موجود برای امر کتابخوانی در روستا می‌باشند، اما دستگاه‌ها علاقه‌مند تخصیص دو درصد بودجه به مسائل فرهنگی در روستا‌ها نیستند.