تهیه و تنظیم:حسین شیردل/ مجموعه داستان «چاه ویل» داستانهای برگزیده بخش برنده برندگان پنج دوره جایزه ارغوان منتشر شد. به گزارش الفبای زبان، این مجموعه شامل ۱۰ داستان کوتاه، با با گردآوری اوژن حقیقی و مقدمه مژده دقیقی در ۱۳۸ صفحه با شمارگان ۸۰۰ نسخه و با بهای ۸۳۵۰۰ تومان در نشر مرکز منتشر شده […]
تهیه و تنظیم:حسین شیردل/
مجموعه داستان «چاه ویل» داستانهای برگزیده بخش برنده برندگان پنج دوره جایزه ارغوان منتشر شد.
به گزارش الفبای زبان، این مجموعه شامل ۱۰ داستان کوتاه، با با گردآوری اوژن حقیقی و مقدمه مژده دقیقی در ۱۳۸ صفحه با شمارگان ۸۰۰ نسخه و با بهای ۸۳۵۰۰ تومان در نشر مرکز منتشر شده است.
«چاهِ ویل» از فرناز (زینب) قربانی، «حضور و غیاب» نوشته غزل محمدی، «لیس لها ارض او وطن او عنوان» از زهرا گودرزی، «چشمها» به قلم امیرمحمد محدثی، «نزیسته» از سیدرحیم حسینینژاد، «گزارشِ افسرِ کشیک» احسان منصف خوشحساب، «جوجه تیغی» از محیا مرادینسب، «ساکن همیشگی» به قلم منوچهر زارعپور، «فرار کن یحیی» نوشته عباس عظیمی و «تبریزی» ندا جبرئیلی عنوان داستانهای این مجموعه هستند.
در نوشته پشت جلد کتاب میخوانیم: برخی داستاننویسان منحصرا رماننویساند و برخی در نوشتن داستان کوتاه بیشتر تبحر دارند. زیاد نیستند نویسندگانی که در هر دو این قالبها به یک میزان مهارت داشته باشند. ویلیام فاکنر در گفتوگویی با پاریس ریویو گفته است: «شاید هر رماننویسی اول میخواهد شعر بگوید، ولی میبیند که نمیتواند. آن وقت به سراغ داستان کوتاه میرود که دشوارترین قالب بعد از شعر است. وقتی در آن هم موفق نمیشود، تصمیم میگیرد رمان بنویسد.» این سخن فاکنر خالی از اغراق نیست، با این حال تأییدی بر اهمیت داستان کوتاه است. بعید میدانم امروز دیگر خواننده جدی ادبیاتْ داستان کوتاه را رمانِ تکامل نیافته بداند یا داستاننویسی معتقد باشد که با کش آوردن داستان کوتاه میتواند رمان بنویسد. همانقدر که جهان داستان کوتاه گسترده و عمیق است، مخاطبانش هم فرهیخته و متفاوتند.
مجموعه داستانهای برگزیدگان دورههای پیشین جایزه ارغوان با گردآوری اوژن حقیقی پیشتر با عنوانهای «آخرین روزهای سال»، «شب»، «آخرینبار»، «آخرین سال قرن» و «دروغ» در نشر مرکز منتشر شده است.
Thursday, 21 November , 2024