اختلال یادگیری دقیقاً چیست؟ به گفته مددکار اجتماعی و حامی آموزش، مونیکا ماندل ، از MLM Advocacy ، اختلالات یادگیری یا ناتوانی ها ، اختلال در فرایندهای روانشناختی مربوط به یادگیری هستند.”این می تواند بر نحوه یادگیری خواندن ، نوشتن ، ریاضی یا هر فرآیند یادگیری دیگری توسط فرد تأثیر بگذارد.” جسیکا میزاک ، دکترای […]


اختلال یادگیری دقیقاً چیست؟

به گفته مددکار اجتماعی و حامی آموزش، مونیکا ماندل ، از MLM Advocacy ، اختلالات یادگیری یا ناتوانی ها ، اختلال در فرایندهای روانشناختی مربوط به یادگیری هستند.”این می تواند بر نحوه یادگیری خواندن ، نوشتن ، ریاضی یا هر فرآیند یادگیری دیگری توسط فرد تأثیر بگذارد.”

جسیکا میزاک ، دکترای روانشناسی کودک و مدیر مرکز کمک و شفا ، توضیح می دهد که سه اختلال یادگیری وجود دارد که به طور معمول تشخیص داده می شوند:

دیسلکسیا. علائم آن شامل دشواری در خواندن دقیق کلمات است.

دیسگرافی. کودک در بیان حرف های خود در هنگام نوشتن مشکل قابل توجهی دارد. او ممکن است ساعت ها بنشیند و سعی کند چند جمله بنویسد یا ممکن است خواندن نوشته های او به دلیل املای ضعیف بسیار دشوار باشد.

دیسکلاکولیا. علائم آن شامل دشواری در درک اعداد ، به خاطر سپردن اصول ساده ریاضی یا توانایی استدلال در مساله است.
جیل لورن ، فوق لیسانس ، متخصص یادگیری و نویسنده کتاب “این شبیه منه!” می گوید: “رایج ترین اختلال یادگیری دیسلکسیا است ، که تقریباً ۸۰ تا ۹۰ درصد از تمام اختلالات یادگیری را تحت تأثیر قرار می دهد.”

وی گفت: “تخمین زده می شود که حدود ۲۰ درصد از جمعیت کشور دیسلکسیا داشته باشند.”

راه حل چیست؟

استفاده از خدمات گفتار درمانی و کار درمانی. تست عصبی روانشناختی ، آزمایشی که می توانست پاسخ های عمیقی در مورد عملکرد مغز کودک ارائه دهد.

آموختم که ارزیابی می تواند در مورد مشکلات مربوط به پردازش شنوایی یا زبانی ، نقوص بینایی و حافظه یا چالش های عملکردی یک فرد باشد.
کار با سیستم آموزش ویژه ممکن است پیچیده باشد ، اما کمک هایی ارائه می شوند.


درمان ها و ابزارهای موجود

یکی از مواردی که من در اولین ملاقات خود با مدرسه منطقه پرسیدم این بود که اگر ارزیابی ها نشان داد که دخترم ، دارای یک اختلال یادگیری است ، چه کمکی می توان کرد.

آموزش ریاضی به پسر بچه

آنها گفتند كه انواع روشهای یادگیری وجود دارد كه برای كودكان با چالشهای مختلف یادگیری مفید هستند و گروههای مطالعه كه می تواند در آنها شرکت كند. تدریس خصوصی و اقامت در خوابگاه مدرسه را نیز می توان مهیا کرد تا به او فرصت بیشتری برای تست داده شود.

همچنین ابزارهای مختلفی وجود داشت که ممکن بود به او در پردازش بهتر آنچه می آموخت کمک کند.

ماندل با بیان اینکه تدریس خصوصی و همچنین دسترسی به متخصصان خواندن ، ریاضی یا نوشتن، همه گزینه های بالقوه هستند ، گفت: “همه اینها به نوع ناتوانی و اینکه کدام بخش از فرایند یادگیری آسیب دیده است بستگی دارد.”

میزاک افزود: “خانواده ها همچنین ممکن است از خدمات تدریس خصوصی یا آموزش موضوعی فشرده استفاده کنند.”

مداخله زودهنگام کلیدی است

من با بسیاری از والدین درمورد آنچه که در آغاز با آن سر و کار داشتیم صحبت کردم ، به امید اینکه مشاوره یا نظری که از کسانی که شرایط مشابه را تجربه کرده اند دریافت کنم .

متعجب شدم که به نظر می رسد بسیاری از والدین می خواهند اختلالات یادگیری را به طور کامل نادیده بگیرند.

چندین نفر از افرادی که با آنها صحبت کردم گفتند که اختلالات یادگیری ابداع مدرسه برای محدود کردن ذهن بچه ها یا توجیه این است که چرا برخی نمی توانند در سیستم آنها موفق شوند.

این برای من تعجب آور بود ، خصوصاً به این دلیل که تحقیقات در مورد اختلالات یادگیری بسیار گسترده است.

و گرچه برخی از والدین ممکن است فکر کنند که فرزندانشان نهایتا خود به خود این عقب ماندگی را جبران می کنند ، اما تحقیقات نشان داده است که در هنگام بروز اختلالات یادگیری، بدون مداخله درمانی شکاف یادگیری بین بچه هایی که این اختلالاتت را دارند و همسالانشان ادامه پیدا می کند.

لورن گفت: “مداخله زودهنگام بسیار مهم است.” “هرچه والدین بیشتر منتظر بمانند ، جبران وقت از دست رفته از نظر تحصیلی و عاطفی دشوارتر خواهد بود.”

میزاک توضیح می دهد که کودکان به طور کلی از وضعیتشان در مقایسه با همسالان خود بسیار آگاه هستند و در صورت ادامه این فرایند، آنها ممکن است اعتماد به نفس پایین ، اضطراب و افسردگی را تجربه کنند.

“همه والدین بهترین چیز را برای فرزندان خود می خواهند ، فقط ممکن است نیاز به کمک داشته باشند تا بفهمند انتخاب آنها بین تشخیص مشکل خاص کودک و سپس دریافت مداخلات درمانی برای کمک به او در غلبه بر این مشکلات است و یا اینکه هیچ کاری انجام ندهند و اجاره دهند کودکشان آسیب ببیند و بیشتر عقب بماند. “

مقابله با عقب ماندگی های عاطفی

دلیلی ندارد دروغ بگویم، در طول این فرایند زمان هایی احساس ناراحتی زیادی کرده ام و حس کردم شکست خورده ام.
مدرسه برای من خیلی طبیعی بود و به همین دلیل زندگی من از یک میلیون جهت مختلف آسان تر بود. همین راحتی را برای دخترم می خواهم. قلبم می شکند وقتی میبینم به احتمال زیاد راه سخت تری خواهد داشت.

لورن گفت: “هر وقت والدین متوجه شوند کودک مشکلی دارد که مدرسه را برایش سخت می کند ، احساس شدیدی در آنها ایجاد می شود.” “والدین نگران می شوند که فرزندشان به توانایی بالقوه خود نرسد و ناتوانی در یادگیری او را عقب نگه دارد.”

مجبور شدم به خودم یادآوری کنم که مغز دخترم به طرز باورنکردنی خلاق است . او باهوش، خوشحال و قوی است.

و او به تمام مواردی که برای داشتن بهترین نسخه از خودش نیاز دارد دسترسی دارد.

لورن گفت: “با درمان عالی و راهنمایی مناسب ، یک دانش آموز می تواند به توانایی بالقوه خود برسد.”

و وقتی دخترم را نگاه می کنم و اشتیاق او را برای غلبه بر این مشکل می بینم … … به او افتخار میکنم.

در آخر پیشنهاد می کنم به تماشای فیلم روانشناسی زیبای ” gifted 2017″ بنشینید، ما کودکانمان را دوست داریم و سلامتی و شادی آنها برایمان از همه چیز در دنیا مهم تر و ارجح تر است.

  • نویسنده : صغری توحیدلو