تهیه و تنظیم: حسین شیردل/ مراسم بزرگداشت پرویز اذکایی با گرامی داشتن یاد او و برشمردن خدمات فرهنگی‌اش برگزار شد. به گزارش الفبای زبان، مراسم بزرگداشت، پرویز اذکایی، مورخ و همدان‌شناس، روز چهارشنبه، ششم اردیبهشت‌ماه در سالن قلم کتابخانه ملی برگزار شد. در این مراسم علیرضا مختارپور، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملّی با خوش‌آمدگویی […]

تهیه و تنظیم: حسین شیردل/

مراسم بزرگداشت پرویز اذکایی با گرامی داشتن یاد او و برشمردن خدمات فرهنگی‌اش برگزار شد.

به گزارش الفبای زبان، مراسم بزرگداشت، پرویز اذکایی، مورخ و همدان‌شناس، روز چهارشنبه، ششم اردیبهشت‌ماه در سالن قلم کتابخانه ملی برگزار شد.

در این مراسم علیرضا مختارپور، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملّی با خوش‌آمدگویی به حاضران اظهار کرد: اگر آثار محققان را فرزندان جاودان آنان بدانیم، باید خدا را شاکر باشیم که صدها اثر ماندگار از دکتر اذکایی سال‌ها و سده‌ها راهنما و دستگیر علم‌پژوهان و طالبان کشف حقیقت خواهد بود.

او با اشاره به آخرین کتاب پرویز اذکایی که قرار بوده در کتابخانه ملی منتشر شود، افزود: او اصرار داشت تمام مراحل آماده‌سازی کتاب در همدان و زیر نظر خودش انجام شود اما بیماری‌اش شدت گرفت و توفیق پیدا نکرد مقدمه آخرین بخش را بنویسد و ما را ترک کرد. امیدواریم این اثر زودتر منتشر شود.

حسین معصومی همدانی، عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز در این مراسم پرویز اذکایی را فردی خودساخته خواند که در یک محیط خاص پرورده شده بود و وارث فرهنگ خاصی بود.

معصومی همدانی با بیان خاطراتی از پرویز اذکایی، از عشق او به زادگاهش گفت، عشق مفرطی که به تعصب تبدیل شد.علی محمدی، استاد دانشگاه بوعلی پرویز اذکایی را دانشمندی مرگ‌آگاه خواند و در سخنانی مکتوب درباره کتاب «کارنامک» او توضیحاتی ارائه داد.

بهرام پروین گنابادی نیز پرویز اذکایی را مقاله‌نویسی برجسته و حرفه‌ای معرفی کرد و درباره ویژگی مقالات او سخن گفت.او در ادامه یادآور شد: اذکایی خاطرات قومی مردم همدان را زنده کرده است.

پروین گنابادی نیز بر عشق اذکایی بر زادگاهش تاکید کرد و گفت: همدان بخشی از وجود اذکایی شده بود.اکبر ایرانی، رئیس موسسه پژوهشی میراث مکتوب هم متنی را درباره آثار پرویز اذکایی خواند.

همچنین محمود جعفری دهقی در سخنانی اظهار کرد: اذکایی به تاریخی از ایران پرداخت که مغفول واقع شده بود، چگونگی انتقال اندیشه ایرانی به اندیشه اسلامی و حل شدن ارزش‌های اسلامی در اندیشه ایرانی.