تهیه و تنظیم: شیدامهدوی/ کتاب «خواب و بیداری» با تحقیق در دو ساحت کتابخانه‌ای و میدانی انجام شده است. در بخش کتابخانه‌ای، منابع مختلف دینی، پزشکی، روانپزشکی و روانشناسی، مطالعه و در بخش میدانی، فرضیه و موضوعات مرتبط آن در جوامع مختلف، ازجمله خانواده‌ها، دانشجویان، کارمندان ادارات بررسی شده است. به گزارش الفبای زبان، یکی […]

تهیه و تنظیم: شیدامهدوی/

  • کتاب «خواب و بیداری» با تحقیق در دو ساحت کتابخانه‌ای و میدانی انجام شده است. در بخش کتابخانه‌ای، منابع مختلف دینی، پزشکی، روانپزشکی و روانشناسی، مطالعه و در بخش میدانی، فرضیه و موضوعات مرتبط آن در جوامع مختلف، ازجمله خانواده‌ها، دانشجویان، کارمندان ادارات بررسی شده است.

به گزارش الفبای زبان، یکی از مهم‌ترین شئون زندگی ما، موضوع مهم شب و روز و خواب و بیداری است که اثری مستقیم بر همه جنبه‌های زندگی دارد؛ ازجمله موفقیت و شکست، ارتباطات، سلامت جسم و روح و روان، اشتغال، تجارت و اقتصاد، و مسائل خانوادگی و اجتماعی. شب و خواب یکی از نعمت‌های بزرگ و حساس خداوندند که اگر شرایط و آداب آن‌ها را رعایت نکنیم، جز خسران و حسرت برایمان نمی‌ماند.

دین مبین اسلام برای همه زندگی انسان برنامه‌ریزی دارد. ازاین‌رو محسن عبدالله‌زاده در کتاب پژوهشی «خواب و بیداری، شب و روز از منظر آیات و روایات» درباره این نیازهای مهم انسان و آداب درست هر کدام از آن‌ها سخن گفته است.

تحقیقات میدانی طرح این کتاب از سال ۱۳۹۱ آغاز شد. این تحقیقات شامل مشاهده و ارزیابی رفتاری، مصاحبه، برگزاری کارگاه آموزشی و طرح‌های پژوهشی روی رفتار و عملکرد اصناف و گروه‌های مختلف مردمی، شامل کسبه، اجتماعات و مهمانی‌های خانوادگی، دانشجویان، مددجویان اعتیاد، طلاب محترم و … است.

در بخش مشاهده رفتاری، هرکدام از اصناف بالاتر از نظر رفتاری، احساسی، فکری و عاطفی در ساعات مختلف شبانه روزی بررسی شدند. در مواردی با اعمال کنش و عمل‌هایی، واکنش‌ها و عکس‌العمل‌های ایشان مشاهده و ثبت شد.

کتاب «خواب و بیداری» با تحقیق در دو ساحت کتابخانه‌ای و میدانی انجام شده است. در بخش کتابخانه‌ای، منابع مختلف دینی، پزشکی، روانپزشکی و روانشناسی مرتبط با موضوع، مطالعه و بررسی شده‌اند و در بخش میدانی، فرضیه و موضوعات مرتبط آن در جوامع مختلف، ازجمله خانواده‌ها، دانشجویان، کارمندان ادارات و کارخانه‌ها، پرستاران، رانندگان و مددجویان اعتیاد بررسی شده است.

قسمتی از متن کتاب

امام صادق(ع) می‌فرمایند «هرگاه یکی از شما حاجتی را اراده کرد، پس باید صبح زود به دنبال آن رود».

شخصی که صبح‌ها دیر از خواب بیدار می‌شود، اغلب با ضعف اعتماد به نفس روبه‌روست؛ در صورتی که اگر سحرخیز باشد، حتی اعتماد به نفسش نیز افزایش می‌یابد! در پژوهشی روی احساسات و رفتارهای مددجویان اردوگاه کرامت، در مقایسه روزهایی که صبح زود بیدار می‌شدند و سر کار می‌رفتند و روزهای تعطیلی که بیشتر می‌خوابیدند، این موضوع کاملا محسوس بود.

صبح‌ها می‌توانید احساس خشنودی و رضایت از زندگیتان را کسب کنید. ذهن شاداب پربارتر است. شخص سحرخیز می‌تواند ثمربخشی مرتبط با شغل خود را افزایش دهد. ذهن شاداب و سرحال، ایده‌های بهتر و بیشتری خلق می‌کند و بنابراین، در نتیجه کار شما اثر مستقیم خواهدداشت.

بنابر فرموده پیامبر رحمت (ص) «خداوند برای این امت، برکت را ابتدای صبح قرارداده است.» اگر کمی روی زندگی خودتان تمرکز کنید، به وضوح متوجه این موضوع خواهید شد؛ روزهایی که سحرخیز هستید و تا حوالی ظهر نمی‌خوابید و بیدارید، روزتان روز بابرکتی است، نشاط و انرژی مناسبی داری، به بیشتر برنامه‌های خود می‌رسید، در کارهایتان گشایش حس می‌کنید و از روز خود راضی هستید، اما برعکس زمانی که آفتاب زودتر از شما طلوع می‌کند و تا نیمه روز در رختخواب هستید، روزتان بی برکت و خسته کننده می‌شود.

کتاب خواب و بیداری، شب و روز از منظر آیات و روایات نوشته محسن عبدالله‌زاده در شمارگان هزار نسخه و ۲۴۴ صفحه، با قیمت ۹۵ هزار تومان در پاییز ۱۴۰۱ توسط انتشارات جمکران منتشر شد.