تهیه و تنظیم: ستاره کوشا/ برای کاهش و کنترل رفتارهای ناخوشایند فرزندان چه اقداماتی می‌توان انجام داد؟ ۱-بازی کردن را در روتین برنامه کودکتان قرار دهید. ۲- به خوبی به حرفهای کودکتان گوش دهید، تاکید می کنم به خوبی، نه صرف اینکه کودک صحبت کند و شما جوابی برای وی آماده کنید، با گوش کردن […]

تهیه و تنظیم: ستاره کوشا/

برای کاهش و کنترل رفتارهای ناخوشایند فرزندان چه اقداماتی می‌توان انجام داد؟

۱-بازی کردن را در روتین برنامه کودکتان قرار دهید.

۲- به خوبی به حرفهای کودکتان گوش دهید، تاکید می کنم به خوبی، نه صرف اینکه کودک صحبت کند و شما جوابی برای وی آماده کنید، با گوش کردن بخشی از نیازهای فرزندمان و آنچه ممکن است از آن رنج می برد را می توانیم بیابیم.

۳-به کودک فرصت دهید اگر اشتباهی انجام داد خودش آن را درست یا جبران کند، مهم نیست چقدر زمان می برد یا چقدر دوست دارد که آن را تمام کند، ققط به او فرصت دهید.

۴- به کودکتان برنامه روزمره دهید تا با برنامه پیش برود و از امر و نهی کردن به کودکتان جدا پرهیز کنید، امر و نهی کودک شما را علاوه بر اینکه نسبت به کودکان دیگر در محیط مدرسه، جمع دوستان سرخورده و مطیع می کند او را لجباز بار می آورد.

۵- در خانه و خانواده فضایی آرام و بدون تنش ایجاد کنید.

۶- در کارها و امور شخصی کودک «مثل نحوه چینش کمد شخصی» مداخله نکنید.

۷- با انجام رفتارهای مثبت و پرهیز از رفتارهای نامناسب، الگوی مطلوبی برای کودک باشید.

۸٫ از تماشای فیلم های خشونت آمیز کودک، جلوگیری کنید.

۹٫ انتظارات خود را از کودک «چه رفتارهای مثبتی که باید انجام داده و چه رفتارهای منفی ای که نباید انجام دهد» دقیقاً مشخص کنید.
۱۰- با قاطعیت و منطق در مقابل سماجت ها و لجبازی ها و پرخاشگری های کودک خود بایستید.کودکان آنقدر باهوش هستند که از رفتاری که ما نشان می دهیم برای خود ما الگوی رفتاری مشخص می کنند و آن را به نوعی برای امتیاز گرفتن و باج گرفتن از ما استفاده می کنند، پس در برخورد با لجبازی آنها کاملا خونسرد، آرام، بدون داد و بیداد و عصبانیت رفتار کنید، و صرفا گفتگو را به سمتی ببرید تا کار درست انجام شود نه با لجبازی و حرف شما یا او به کرسی نشتن!