تهیه خبر: شیدامهدوی/ بر باد رفته نویسنده: مارگارت میچل مترجم: الهام رحمانی مارگارت میچل برای این رمانِ عاشقانه‌ی بی‌نظیر جایزه‌ی ادبی نوبل سال ۱۹۳۷ را دریافت نمود. ویکتور فلمینگ نیز برمبنای آن فیلمی ساخت که در سراسر جهان رکورد فروش را شکست. ‌ گتسبی بزرگ نویسنده: اسکات فیتز جرالد مترجم: رضا رضایی نشر ماهی چاپ […]

تهیه خبر: شیدامهدوی/


بر باد رفته

نویسنده: مارگارت میچل

مترجم: الهام رحمانی

مارگارت میچل برای این رمانِ عاشقانه‌ی بی‌نظیر جایزه‌ی ادبی نوبل سال ۱۹۳۷ را دریافت نمود. ویکتور فلمینگ نیز برمبنای آن فیلمی ساخت که در سراسر جهان رکورد فروش را شکست.

می توانید معرفی این کتاب را در یادداشت «۲۰ رمان عاشقانه برای دوران عاشقی» نیز بخوانید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم اگر به رمان‌های تاریخی علاقه دارید، یادداشت «معرفی بهترین رمان‌های تاریخی» را هم بخوانید.



گتسبی بزرگ

نویسنده: اسکات فیتز جرالد

مترجم: رضا رضایی

نشر ماهی

چاپ اول گتسبی بزرگ در سال ۱۹۲۵ موفقیت چندانی کسب نکرد و فیتزجرالد، در حالی‌که خودش و این رمان را شکست خورده می‌دانست در سال ۱۹۴۰ درگذشت. بعد از جنگ جهانی دوم، در سال‌های ۱۹۴۵ و ۱۹۵۳ تجدید چاپ شد. بلافاصله خوانندگان و طرفداران بی‌‌شماری یافت. در سال ۱۹۹۸، هیئت دبیران “مادرن لایبرری”، گتسبی بزرگ را بهترین رمان آمریکایی قرن بیستم و دومین رمان برتر انگلیسی زبان این قرن اعلام کرد.



۱۹۸۴

نویسنده: جورج اورول

مترجم: کاوه میرعباسی

نشر چشمه

کتاب درباره‌ی‎ زندگی فردی به نام وینستون اسمیت است که در زمان حکومتی زندگی می‎کند که از هیچ تلاشی برای ساختن عدالت فرو گذار نیست. اما چه عدالتی؟ سراسر شهر پر است از عکس برادر بزرگ که باید همه به او احترام بگذارند. همه‌ی رفتارها زیر نظر است حتی صفحه‌ی تلویزیونی که در خانه‌هاست هر لحظه رفتار آن‌ها را ضبط می‎کند.



مزرعه‌ی حیوانات

نویسنده: جورج اورول

مترجم: احمد کسایی‌پور

نشر ماهی

داستان درباره‌ی گروهی از جانوران اهلی است که در اقدامی آرمان‌گرایانه و انقلابی، صاحب مزرعه (آقای جونز) را از مزرعه‌اش فراری می‌دهند تا خود اداره‌ی مزرعه را به‌دست گرفته و «برابری» و «رفاه» را در جامعه‌ی خود برقرار سازند. رهبری این جنبش را گروهی از خوک‌ها به‌دست دارند، ولی پس از مدتی این گروه جدید نیز به رهبری خوکی به نام ناپلئون همچون آقای جونز به بهره‌کشی از حیوانات مزرعه می‌پردازند و هرگونه مخالفتی را سرکوب می‌کنند.

این کتاب را در قالب پرونده‌ای بررسی کردیم. پیشنهاد می‌کنیم یادداشت « چرا باید مزرعه حیوانات را بخوانیم؟ » را هم بخوانید.


تبصره‌ی ۲۲

نویسنده: جوزف هلر

مترجم: احسان نوروزی

نشر چشمه

رمانی است به‌سبک کمدی سیاه که داستان آن از دیدگاه افراد مختلف با زمانی گذرا بیان شده‌است. وقایع این رمان مربوط به سال‌های ۱۹۴۲ تا ۱۹۴۴ جنگ جهانی دوم می‌باشد و دیدگاه انتقادی به عملیات‌های بروکراتیک دارد.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت « معرفی کتاب صوتی رمان های معروف » را هم بخوانید.


کشتن مرغ مینا

رمان کشتن مرغ مینا از زبان دخترِ وکیلِ سفیدپوستی به‌نام «اتیکاس فینچ» روایت می‌شود که دفاع از جوانِ سیاه‌پوستی را که به اتهام ناروایِ تجاوز به یک دخترِ سفیدپوست در شهرِ کوچک «میکوم» محاکمه می‌شود، به‌عهده می‌گیرد. مردم این شهر در رمان، مردمی خودپسند و نژادپرست معرفی شده‌اند. اتیکاس فینچ، با قدرت و بی‌باکی از عدالت و انسانیت دفاع کرده و در مقابل تعصب، نفرت و خشونتِ نژادی و ریاکاری مردم می‌ایستد.


خانم دالاوی

نویسنده: ویرجینیا وولف

مترجم: خجسته کیهان

انتشارات نگاه

وولف این رمان برتر جهان را به شیوه‌ی سیال ذهن نوشته و پیوسته بین زمان حال و گذشته‌ی شخصیت‌ها در حرکت است. داستان از زبان کلاریسا دالاوی، روایت می‌شود و خواننده احساس می‌کند پابه‌پای راوی در خیابان‌های لندن گام برمی‌دارد، آدم‌ها و محله‌های شهر را می‌بیند و افکار و احساسات او را در آهنگی موزون به‌هم می‌آمیزد.


ناطور دشت (ناتور دشت)

نویسنده: جی. دی. سلینجر

مترجم: آراز بارسقیان

انتشارات میلکان

شخصیت اصلی رمان، هولدن کالفیلد، نوجوانی ۱۷ ساله‌ است. او در جایی شبیه مرکز توانبخشی یا مرکز درمانی و یا چیزی شبیه به این است که قصد دارد چند روز از زندگی مزخرفش را در کریسمس پارسال برای روانکاو خود تعریف کند.


خوشه‌ های خشم

نویسنده: جان اشتاین‌بک

مترجم: عبدالحسین شریفیان

انتشارات نگاه

این رمان در محکومیت بی‌عدالتی، روایت سفر طولانی یک خانواده‌ی تنگدست آمریکایی است که به امید زندگی بهتر، از ایالت اوکلاهما به کالیفرنیا مهاجرت می‌کنند. اما اوضاع آن‌گونه که آن‌ها پیش‌بینی می‌کنند پیش نمی‌رود. اتفاقات این رمان در دهه‌ی ۱۹۳۰ میلادی و در سال‌های پس از بحران اقتصادی بزرگ آمریکا روی می‌دهد.


خشم و هیاهو

نویسنده: ویلیام فاکنر

مترجم: ب‍ه‍م‍ن‌ ش‍ع‍ل‍ه‌ور

انتشارات نگاه

خصوصیت برجسته‌ی خشم و هیاهو شاهکار ویلیام فاکنر که جایزه‌ی نوبل ادبی را برای نویسنده‌اش به همراه آورد، استفاده از چهار نگاه مختلف در روایت فروپاشی خانواده‌ای به‌نام «کامپسون» است.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «چرا باید خشم و هیاهو را بخوانیم؟» را هم بخوانید. در این یادداشت سعی کردیم این کتاب را بررسی و تحلیل کنیم.


یک پرتقال کوکی

نویسنده: استنلی کوبریک

مترجم: محمدمهدی فیاضی‌کیا

انتشارات افراز

رمان آینده‌نگر و علمی تخیلی پرتقال کوکی، ماجراهای الکس پانزده ساله را شرح می‌دهد. او سردسته‌ی یک گروه خلافکار است که در جیب‌بری و دزدی، ضرب و شتم و تجاوز به افراد بی‌خانمان لندن تبحر خاصی دارند. بر اساس این رمان فیلمنامه‌ای به قلم استنلی کوبریک نوشته شده است.


برفک

نویسنده: دان دلیلو

مترجم: پیمان خاکسار

نشر چشمه

کتاب سرشار از حسّی خانه‌‌براندازانه است که گاه ساعت‌ها آدمی را به خود مشغول می‌کند. سر و صدای سفید حول گفت‌وگو و اتفاقاتی جالب پیرامون زن و شوهری می‌گردد که اتفاقاً هر دو استاد دانشگاه‌اند.


بازگشت شاه (جلد ۳ از ارباب حلقه‌ها)

نویسنده: جی. آر. آر. تالکین

مترجم: رضا علیزاده

انتشارات روزنه

رمانی معروف که یکی از ۱۰۰ رمان برتر جهان است. رمانی به سبک خیال‌پردازی حماسی که طی ۱۲ سال از ۱۹۳۷ تا ۱۹۴۹ نگارش شده‌است. از زمان نگارش کتاب تاکنون ارباب حلقه‌ها بارها تجدید چاپ و ترجمه شده و دو تولید سینمایی بر مبنای این داستان انجام شده‌است.

در یادداشت «ارباب حلقه‌ها؛ از فیلم سینمایی تا کتاب» درباره تفاوت‌های کتاب و فیلم صحبت کردیم و سیر مطالعاتی درباره اینکه چگونه وارد دنیای داستان‌های تالکین شویم، گفته‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم این یادداشت را بخوانید.