در حالی که هیچ درمان مشخصی برای اوتیسم وجود ندارد، اما اوتیسم قابل کنترل است و روش‌های درمانی زیادی برای کاهش علائم اوتیسم وجود دارد. اوتیسم (ASD) باعث مشکلات مختلفی در کودک می‌شود که اکثراً عبارتند از: اختلالاتی در زمینه‌ی ارتباطات، تماس چشمی، مهارت‌های اجتماعی، ابراز احساسات و رفتار. چنین چالش‌هایی باعث مشکل در انجام […]

در حالی که هیچ درمان مشخصی برای اوتیسم وجود ندارد، اما اوتیسم قابل کنترل است و روش‌های درمانی زیادی برای کاهش علائم اوتیسم وجود دارد. اوتیسم (ASD) باعث مشکلات مختلفی در کودک می‌شود که اکثراً عبارتند از: اختلالاتی در زمینه‌ی ارتباطات، تماس چشمی، مهارت‌های اجتماعی، ابراز احساسات و رفتار. چنین چالش‌هایی باعث مشکل در انجام وظایف فردی و هدایت موقعیت‌های اجتماعی و تحصیلی خواهد شد. رفتاردرمانی یکی از مؤثرترین مداخلات برای کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم است. اگر کودک شما مبتلا به اوتیسم است، معمولاً پزشکان رفتاردرمانی‌های زیادی را توصیه می‌کنند تا این اختلال در کودک شما کنترل و درمان شود.

رفتاردرمانی برای کودکان اوتیستیک چیست؟

رفتاردرمانی برای کودکان اوتیستیک چیست؟والدین اکثر کودکان اوتیسم، با برخی از روش‌های رفتاردرمانی آشنا هستند. دادن برچسب تشویقی برای تشویق رفتارهای درست، محروم کردن برای نفی رفتار نادرست و نادیده گرفتن از روی خشم که برای جلب توجه است، اقداماتی هستند که بر این اساس می‌توان با تشویق کردن رفتار درست و تنبیه کردن یا نادیده گرفتن رفتار نادرست، عادات رفتاری را شکل داد.

به طور کلی رفتاردرمانی کودکان اتیسم، شامل بررسی دقیق رفتار فعلی و کار بر روی برخی از آن رفتارهایی است که باید تغییر کنند. درمانگران از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند تا رفتارهای مثبت را افزایش و رفتار منفی را کاهش دهند و مرتباً میزان موفقیت و شکست را نیز بررسی می‌کنند؛ با این کار مشخص می‌شود که کودک پیشرفتی داشته است یا خیر. اگر پیشرفتی مشاهده نشود درمانگر روش خود را اصلاح خواهد کرد.


انواع رایج رفتاردرمانی برای کودکان اوتیسم کدامند؟

انواع رایج رفتاردرمانی برای کودکان اوتیسم کدامند؟اوتیسم اختلالی مربوط به رشد مغز است که عمدتاً رفتار اجتماعی و ارتباطات کودک را تحت تأثیر قرار می‌دهد. درمانگرانی که با کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم سر و کار دارند، اغلب از رفتاردرمانی برای درمان این کودکان استفاده می‌کنند. رفتاردرمانی مناسب برای هر کودک اوتیستیک، می‌تواند شامل یک یا چند مورد از موارد زیر باشد:


تمرینات ذهنی کودکان اوتیسم: توانبخشی ذهنی و بازی درمانی فلورتایم
تحلیل رفتار کاربردی (ABA)

تحلیل رفتار کاربردی (ABA)تحلیل رفتار کاربردی (ABA) رایج‌ترین مداخله برای درمان کودکان اوتیسم است. در روش ABA، فرد می‌تواند بازی کردن، برقراری ارتباط، مراقبت فردی و مهارت‌های اجتماعی را بیاموزد. مداخله‌ی سازماندهی شده می‌تواند رفتارهای مشکل‌ساز را نیز کاهش دهد.

تحقیقات نشان داده که ABA، برای کودکان مبتلا به اتیسم، نتایج مثبتی به همراه دارد. این روش معمولاً شروع مناسبی برای کودکان اوتیسمی است که علائم شدید دارند. این درمان به کودکان کمک می‌کند تا همراه با از بین بردن رفتارهای مشکل‌ساز، مهارت‌ نیز بیاموزند.


رفتاردرمانی شناختی (CBT)

رفتاردرمانی شناختی (CBT)رفتاردرمانی شناختی، نوعی رفتاردرمانی(BT) می‌باشد که برای کودکان اوتیسم مفید است. این درمان، معمولاً برای کودکان اوتیسمی که علائم خفیف‌تری دارند بسیار مناسب است. هدف این روش مشخص کردن دلایل رفتارهای کودک است.

با استفاده از رفتاردرمانی شناختی(CBT)، کودک یاد می‌گیرد که بفهمد چه زمانی می‌خواهد رفتار خاص یا مشکل سازی را بروز دهد و به جای آن رفتار مشکل‌ساز، کار دیگری انجام خواهد داد. این نوع درمان برای درمان ترس و اضطراب مناسب است.


مداخه‌ رشد ارتباط (RDI)

مداخه‌ رشد ارتباط (RDI) این روش درمانی تقریباً جدید است و در سنین پایین تر بسیار مؤثر خواهد بود. این روش یادگیری، به تفکر انعطاف‌ پذیر تکیه دارد و هدف آن افزایش تعاملات اجتماعی است. ابتدا تمرکز این روش بر کمک به توسعه‌ ارتباطات اجتماعی با والدین و خواهرها و برادرها، برای صحبت درباره‌ی تجربیات و صمیمی‌تر شدن است. کاردرمانگر کمک می‌کند تا ارتباط ادامه پیدا کند و کودک ارتباط چشمی را بیاموزد.


رفتاردرمانی کلامی (VBT)

رفتاردرمانی کلامی (VBT)در این نوع رفتار درمانی، کودکی که حرف نمی‌زند، یاد می‌گیرد که چگونه باید ارتباط هدفمندی برقرار کند. هدف رفتار درمانی کلامی این است که به کودک یاد دهد چگونه به‌ صورت کاربردی از کلمات استفاده کند تا پاسخ دلخواهش را دریافت کند. با تکرار، کودکان می‌فهمند که برقراری ارتباط نتایج مثبتی به همراه خواهد داشت. کودکان با استفاده‌ کاربردی از زبان، می‌توانند آنچه را که می‌خواهند به دست بیاورند.


سطوح مختلف اوتیسم علائم اوتیسم خفیف تا شدید
مدل درمانی رویکرد تحولی-تفاوت‌های فردی مبتنی بر ارتباط (DIR)

مدل درمانی رویکرد تحولی-تفاوت‌های فردی مبتنی بر ارتباط (DIR)در این درمان که فلورتایم نیز نامیده می‌شود، کودک در بازی‌های مورد علاقه‌اش شرکت خواهد کرد و والدین هم با او همراه خواهند شد. درمانگر کمک می‌کند تا کودک مهارت‌های جدیدی یاد بگیرد. در طول این درمان، کودک با دیگران ارتباط برقرار کرده و تعامل می‌کند. درمانگر باید هر روش درمانی را بررسی و تحلیل کرده و برای هر کودک مناسب‌ترین درمان را انتخاب کند. این روش‌های درمانی برای بهبود برقراری ارتباط، بهبود یادگیری و کمک به توسعه‌ مهارت‌های اجتماعی کودک مبتلا به اوتیسم مفیدند.


بهترین درمان برای کودک اوتیستیک من چیست؟

بهترین درمان برای کودک اوتیستیک من چیست؟رفتاردرمانی، درمانی بررسی شده است و ثابت شده که مؤثرترین درمان می‌باشد، اما همه‌ درمان‌ها در همه‌ کودکان یکسان عمل نمی‌کنند. هیچ راهی وجود ندارد که بتوان فهمید کدام روش رفتار درمانی برای یک کودک مناسب‌تر است. روشی که برای همه مؤثر خواهد بود هم در افراد مختلف نتایج متفاوتی خواهد داشت.

ABA روشی است که بیشتر از سایر روش‌ها مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته و اثبات شده که در کودکان مبتلا به اتیسم نتایج مثبتی به همراه داشته است. بهترین راه برای مشخص کردن روش، استفاده از یک برنامه‌ریزی منطقی است. این برنامه‌ی رفتاردرمانی باید برای بررسی منعطف بوده و هرجا لازم باشد تغییر یابد. تحقیقی وجود ندارد که نشان دهد چقدر مداخله کافی است.، اما ثابت شده که رفتاردرمانی مداوم برای کودکان اوتیسم مفید است.


کودک مبتلا به اوتیسم چقدر رفتار درمانی لازم دارد؟

هیچ مدت زمان مشخصی برای نتایج مثبت تضمینی وجود ندارد زیرا هیچ تحقیقی انجام نشده که زمان لازم برای درمان کودک اوتیسم را مشخص کند. اما تحقیقات متعددی نشان داده‌اند که رفتاردرمانی مداوم در بسیاری از مهارت‌های کودک اوتیسم، از رشد زبانی گرفته تا مهارت‌های زندگی اجتماعی، تأثیرات مثبتی خواهد داشت. معمولاً ۲۵-۴۵ دقیقه درمان در هفته و به مدت ۱-۳ سال نتایج مثبتی خواهد داشت.

  • نویسنده : صغری توحیدلو