تهیه و تنظیم:ساراکوشا/ جایزه‌ی بین‌المللی ادبیات نوستاد (Neustadt International Prize For Literature) یک جایزه‌ی دو سالانه در حوزه‌ی ادبیات است که توسط دانشگاه اوکلاهاما و «انتشارات بین‌المللی ادبیات جهانی امروز» حمایت مالی می‌شود. این جایزه یکی از معتبرترین جوایز ادبی بین‌المللی محسوب می‌شود که اغلب با جایزه‌ی نوبل ادبیات مقایسه می‌شود. نیویورک تایمز در سال […]

تهیه و تنظیم:ساراکوشا/

جایزه‌ی بین‌المللی ادبیات نوستاد (Neustadt International Prize For Literature) یک جایزه‌ی دو سالانه در حوزه‌ی ادبیات است که توسط دانشگاه اوکلاهاما و «انتشارات بین‌المللی ادبیات جهانی امروز» حمایت مالی می‌شود. این جایزه یکی از معتبرترین جوایز ادبی بین‌المللی محسوب می‌شود که اغلب با جایزه‌ی نوبل ادبیات مقایسه می‌شود.

نیویورک تایمز در سال ۱۹۸۲ این جایزه را «نوبل اوکلاهاما» نام‌گذاری کرد و برخی دیگر آن را «نوبل آمریکا» می‌نامند. از زمان تأسیس آن در سال ۱۹۷۰، حدود ۳۰ نفر از برندگان، نامزدها یا اعضای هیأت انتخاب آن هم خود جایزه‌ی نوبل دریافت کرده‌اند. این جایزه هم همانند جایزه‌ی نوبل، بر مبنای مجموع آثار ادبی یک فرد به او اهدا می‌شود، نه فقط یک اثر خاص.

این جایزه توسط ایوار ایواسک در سال ۱۹۶۹ و با نام «جایزه‌ی بین‌المللی ادبیات برای آثار خارج از کشور» راه‌اندازی شد. ایوار ایواسک در آن زمان سردبیر نشریه «آثار ادبی خارج از کشور» بود.

این جایزه در سال ۱۹۷۶ به نام فعلی خود تغییر نام پیدا کرد. هزینه‌ی این جایزه هم توسط والتر و دوریس نوستاد از شهر آردمور در اوکلاهاما تأمین می‌شد. البته در حال حاضر این برنامه بیشتر توسط دانشگاه اوکلاهاما حمایت مالی می‌شود و برنده‌ی آن یک گواهینامه، یک پر عقاب نقره‌ای و مبلغ ۵۰۰۰۰ دلار پول دریافت می‌کند. این جایزه به آثار برجسته در حوزه درام، شعر و داستان تعلق می‌گیرد.