منبع:ایرنا/ یک پژوهشگر با تاکید بر اینکه در ایران به اندیشه‌ورزی و عقلانیت بیش از فلسفه نیاز است، توضیح داد: ضرورت دارد حوزه و قلمرو اندیشه‌ورزی را بیش از پیش معرفی کنیم؛ تفکر را جدی بگیریم و سروسامان امور را با تفکر ربط دهیم. محمدعلی نویدی درباره کتاب یاری‌گری‌های منطق به اندیشه‌ورزی و روش تالیف […]

منبع:ایرنا/

یک پژوهشگر با تاکید بر اینکه در ایران به اندیشه‌ورزی و عقلانیت بیش از فلسفه نیاز است، توضیح داد: ضرورت دارد حوزه و قلمرو اندیشه‌ورزی را بیش از پیش معرفی کنیم؛ تفکر را جدی بگیریم و سروسامان امور را با تفکر ربط دهیم.

محمدعلی نویدی درباره کتاب یاری‌گری‌های منطق به اندیشه‌ورزی و روش تالیف آن به خبرنگار کتاب ایرنا گفت: تحقیق، پژوهش و تالیف درباره این کتاب به سال‌های تدریس منطق بنده برمی‌گردد. کتاب دراین باره است که منطق چه کمکی به انسان، زندگی و نحوه اندیشیدن او می‌تواند، برساند. در یک‌سال گذشته نیز تمرکز بنده برای همین موضوع بوده است. کار کردن درباره منطق مشکل، اما امری ضروری و لازم است، چرا که، ما آدمیان نیاز به فکر و زندگی منطقی داریم.

اندیشه‌ورزی و خردمندی در مقایسه با سایر حوزه‌ها و رشته‌ها، همانند مغز است به پوست

این نظریه‌پرداز با تاکید بر اینکه کتاب یاری‌گری‌های منطق به اندیشه‌ورزی را با هدف یاری‌گری به اهل تحقیق نوشته است، ادامه داد: این کتاب در حوزه اندیشه‌ورزی و نیک‌اندیشی مطرح است و هدف از پژوهش و تألیف کتاب، یاری‌گری به اهل تحقیق، مطالعه، افزایش، ارتقای فکری و علمی کشور است.

او مخاطب اصلی کتاب را دانشجویان اعلام کرد و افزود: مخاطب کتاب در وهله اول اهل علم، اندیشه، دانش و دانشگاهیان هستند. در مرحله‌ دوم، تمام کسانی که می‌خواهند منطقی بیاندیشند و منطقی عمل و زندگی کنند، یعنی عموم مردم و اهل مطالعه می‌توانند از این کتاب استفاده کنند. در این کتاب پیشنهادات کاربردی منطقی برای نظام آموزش و پرورش و تربیت نسل آینده عرضه شده است.

ایران بیش از فلسفه به عقلانیت نیازمند است

تفکر را جدی بگیریم

نویدی با تاکید بر اینکه در ایران به اندیشه‌ورزی و عقلانیت بیش از حوزه فلسفه محض یا فلسفه غرب نیاز است، توضیح داد: ضرورت دارد حوزه و قلمرو اندیشه‌ورزی را بیش از پیش معرفی کنیم. تفکر را جدی بگیریم و سروسامان امور را با تفکر ربط دهیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اندیشه‌ورزی و خردمندی در مقایسه با سایر حوزه‌ها و رشته‌ها، همانند مغز است به پوست، ادامه داد: اگر مغزها درست و اثربخش تربیت شود، در تمام رشته‌ها و گرایش‌ها، خلاقیت و موفقیت حاصل می‌شود.

به گفته او این کتاب در سه فصل در باب ضرورت و فضیلت منطق، اهمیت و نقش مفاهیم و تعاریف در فهم منطقی و استدلال اساس منطق و بنیاد اندیشه ورزی و زندگی اصیل انسان تالیف شده است.

ایران بیش از فلسفه به عقلانیت نیازمند است

در بخشی از پیش‌گفتار این کتاب می‌خوانیم:

تاریخ و تبار و پیشینه منطق و نسبت آن با زندگی و انسان به قدمت پیدایش انسان و زندگی خردمندانه وی می‌رسد. یکی از اصیل‌ترین و مهم‌ترین خواست‌ها و آرمان‌های انسان اندیشه‌ورز و کنشگر، رفتار و کنش منطقی او بوده است. منطق، با نظم و ترتیب و قاعده و قاعده‌مندی فکر و اندیشیدن از یک سو، و انتظام و انسجام عمل و تولید اثر از جانب دیگر ربط دارد. منطق سیر تحول و تطور و فراز و نشیب فراوانی داشته است و البته خواهد داشت.

ظهور انواع و اقسام منطق، منطق قدیم و صوری، منطق جدید و صورت، منطق فازی و ریاضی، منطق کانتی و منطق دیالکتیک و سایر اقسام منطق، گواه و شاهد واقعی و عینی این سیر رشد و بالندگی منطق است؛ لیکن، تلاش برای کندوکاو و کاوش در نسبت منطق و زندگی و چگونگی اثربخشی و بهره‌مندی از منطق موضوع و مقوله جدیدی است که در این کتاب بدان پرداخته شده است. چرا منطق در زندگی انسان یک ضرورت و فضیلت است؟ اثر محتوایی مفاهیم منطقی را چگونه می‌توان در قلمرو زندگی کاربردی نمود؟ و مهمترین کار منطق آموزش استدلال و برهان‌آوری و اندیشه‌وری دقیق است، این کار بی‌بدیل یعنی آموزش و تمرین و کاربرد استدلال چگونه ممکن است؟

کتاب یاری‌گری‌های منطق به اندیشه‌ورزی نوشته محمدعلی نویدی با شمارگان ۵۰۰ نسخه و ۱۹۴ صفحه توسط انتشارات دایره دانش منتشر شد.