(Simple Past) در زبان انگلیسی از زمان گذشته ساده (Simple Past) معمولاً برای بیان وقایعی استفاده می‌شود که یک یا چند بار در گذشته اتفاق افتاده است. همچنین این زمان کاربردهای دیگری نیز دارد. کاربردهای گذشته ساده  از زمان گذشته ساده درباره اتفاقی که یک بار در گذشته روی داده و تمام شده است استفاده […]

(Simple Past)

در زبان انگلیسی از زمان گذشته ساده (Simple Past) معمولاً برای بیان وقایعی استفاده می‌شود که یک یا چند بار در گذشته اتفاق افتاده است. همچنین این زمان کاربردهای دیگری نیز دارد.

کاربردهای گذشته ساده

  1.  از زمان گذشته ساده درباره اتفاقی که یک بار در گذشته روی داده و تمام شده است استفاده می‌شود، به عنوان مثال:

I went to Shiraz last summer.

من تابستان سال گذشته به شیراز رفتم.

  1. از زمان گذشته ساده درباره اتفاق‌هایی استفاده می‌شود که بارها و بارها در زمان گذشته تکرار شده است و تبدیل به یک رویداد همه‌روزه و همیشگی شده بود ولی حالا دیگر چنین نیست. توجه داشته باشید که معمولاً برای نشان دادن این کاربرد از قیدهای تکرار استفاده می‌شود که always, sometimes, often, never از آن جمله است. به عنوان مثال چندین جمله با این کاربرد از زمان گذشته ساده در ادامه ذکر می‌شود:

When I was a child I walked to school every day.

وقتی بچه بودم، هر روز پیاده به مدرسه می‌رفتم

  1. در مورد کاری که در زمان گذشته به طور موقت، و نه همیشگی در جریان بوده است، در ادامه چند مثال در این رابطه ذکر شده است:

He lived abroad for 5 years.

او پنج سال خارج از کشور زندگی کرد.

ساختار گذشته ساده

زمان گذشته ساده یکی از ساده‌ترین قسمت‌های دستور زبان انگلیسی است ولی تفاوت املایی افعال بی‌قاعده باعث شده است کمی سخت به نظر برسد. اگر بخواهیم افعال باقاعده را در زمان گذشته ساده بیان کنیم فقط کافی است که به انتهای آنها یک d یا ed اضافه کنیم، افعال باقاعده یکی از بی‌دردسرترین بخش‌های گرامر زبان انگلیسی هستند، اما اگر بخواهیم افعال بی‌قاعده را در این زمان بیان کنیم، باید شکل گذشته آنها را در جمله بیاوریم و همین امر تا حدودی موجب پیچیدگی آن می‌شود، چرا که باید شکل بی‌قاعده افعال را حفظ کنیم و دستور خاصی برای آنها وجود ندارد.

به عنوان مثال در جمله زیر از فعل باقاعده برای بیان گذشته ساده استفاده شده است:

We passed a stressful day.

روز پُراضطرابی را پشت‌سر گذاشتیم

ولی در این جمله فعل بکاررفته، از نوع فعل بی‌قاعده می‌باشد:

They went to Tehran last week.

آنها هفته قبل به تهران رفتند.

سوالی کردن

از فعل کمکی did برای سوالی کردن جملات گذشته ساده استفاده می‌کنیم و برای سوالی کردن با واژه‌های پرسشی همچون where، when، what و غیره نیز از همین فعل کمکی بهره می‌بریم. در مورد سوالات yes/no، باید Did را در اول جمله بیاوریم و در مورد سوالات Wh، ابتدا جمله خبری را با فعل کمکی did به سوالی تبدیل می‌کنیم و سپس بخشی از جمله را که می‌خواهیم در مورد آن سوال کنیم حذف کرده و واژه پرسشی را در ابتدای جمله قرار می‌دهیم:

Did you meet him yesterday?

دیروز او را ملاقات کردی؟

When did she go to shopping?

او کی برای خرید رفت؟

منفی کردن

برای منفی کردن زمان گذشته ساده از فعل کمکی did بعلاوه منفی‌کننده not استفاده می‌کنیم و آن را قبل از فعل اصلی می‌آوریم:

I did not go to school two days ago.

دو روز قبل، من مدرسه نرفتم