تهیه و تنظیم: شیدامهدوی/ همانطور که می دانید افعال در زبان انگلیسی در قالب زمان گذشته به دو دسته تقسیم می شوند: افعال با قاعده (regular) و افعال بی قاعده (Irregular). افعال با قاعده که تکلیفشان مشخص است؛ این افعال از قاعده افزودن ed به انتهای فعل پیروی می کنند. ولی افعال بی قاعده از […]

تهیه و تنظیم: شیدامهدوی/

همانطور که می دانید افعال در زبان انگلیسی در قالب زمان گذشته به دو دسته تقسیم می شوند: افعال با قاعده (regular) و افعال بی قاعده (Irregular).

  • افعال با قاعده که تکلیفشان مشخص است؛ این افعال از قاعده افزودن ed به انتهای فعل پیروی می کنند.
  • ولی افعال بی قاعده از این دستور پیروی نکرده و قسمت دوم (Past Form) و سومشان (Past Participle) شکل متفاوتی پیدا می کند.

جالب است بدانید در حال حاضر بیش از ۱۸۰ فعل بی قاعده در زبان انگلیسی وجود دارد که این تعداد در گذشته دو برابر بوده و به مرور به این رقم تقلیل یافته است. خب! حق دارید بپرسید چه کنیم با این همه لغت؟! چطور حفظشان کنیم؟! قبول داریم ظاهر امر مشکل به نظر می آید؛ ولی اصلا نترسید! ما ۷ اکسیر طلایی داریم که می توانید با استفاده از آنها به راحتی از پس افعال بی قاعده بربیایید.

۷ اکسیر طلایی برای یادگیری افعال بی قاعده!

اکسیر اول: هروقت با فعل جدیدی مواجه شدید اشکال گذشته (شکل دوم و سوم) آن را هم چک کنید.

پیشنهاد می کنیم وقتی می خواهید فعل جدیدی را در دیکشنری چک کنید، هم‌زمان شکل دوم و سوم آن را هم یاد بگیرید. مثلا وقتی فعل fall را در دیکشنری با معنی move downward, without control, from a higher to a lower level پیدا کردید، چک کنید که بی قاعده است یا باقاعده!؟ اگر دیدید بی قاعده است شکل دوم (fell) و سوم (fallen) را نیز به خاطر بسپارید. اگر به این روند عادت کنید دیگر نیاز به حفظ کردن جداگانه قسمت گذشته افعال بی قاعده نخواهید داشت.

اکسیر دوم: افعال بی‌ قاعده را گروه‌بندی کنید.

گروه بندی افعال بی قاعده یکی از روش های کاربردی و جالب برای به خاطر سپردن آنهاست. درست است که این افعال از الگوی مشخصی تبعیت نمی کنند ولی می توانید با گروه بندی به روش هایی که در ادامه معرفی خواهیم کرد افعالی را که ساختار مشابهی دارند به ترتیب حروف الفبا از هم جدا کرده و لیست های کوچکتری بسازید. برای گروه بندی می توانید روش خودتان را داشته باشید ولی روش های پیشنهادی ما را نیز امتحان کنید که ضرر نمی کنید!

  • افعالی که قسمت سوم آنها به en ختم می شود. مثلا: break, broken-speak, spoken-take, taken
  • افعالی که قسمت اول، دوم و سوم یکسانی دارند. مثلا :cut, cut, cut – put, put, put
  • افعالی که قسمت دوم و سوم مشابهی دارند. مثلا:   meat, met, met – sit, sat, sat – buy, bought, bought
  • از هر الگویی که خودتان می توانید استخراج کنید.

اکسیر سوم: از موسیقی کمک بگیرید.

یادگیری زبان انگلیسی با ترانه و موسیقی از روش های بسیار جذاب و تاثیرگذار است که تقریبا همه کارشناسان زبان در این مورد اتفاق نظر دارند. ما در ادامه موزیک ویدیویی برایتان قرار دادیم که افعال بی قاعده را در ژانر Rap به صورت ترانه ارایه می کند. تماشای این موزیک ویدیو را به شدت توصیه می کنیم.

  

اکسیر چهارم: اصل یادگیری کلمه در جمله

یکی از بهترین و موثرترین روش ها در یادگیری لغات این است که آنها را در جمله و متن یاد بگیریم. طبیعتا افعال هم از این قاعده مستثنی نیستند. اگر فعلی را در جملات و متون مختلف ببینید، با کاربردهای مختلف آن آشنا شده و می توانید به راحتی و بدون حفظ کردن، آنها را به خاطر بسپارید.

پس از اینکه با کاربرد یک فعل آشنا شدید سعی کنید در جملات دیگری که با خلاقیات خود می سازید آن را به کار ببرید. این اصل را مد نظر داشته باشید که جملات کوتاه، ساده، خنده دار و غیر عادی بهتر در ذهن می مانند. ساختن داستانک های سه جمله ای و آهنگین در یادگیری و تمرین افعال بی قاعده از روش های دیگریست که می توانید امتحان کنید. به عنوان مثال:

see the horse, I saw the horse, but I’ve never seen a horse in the course!

اکسیر پنجم: روی کمک دوستانتان حساب کنید!

از دوستان و همکلاسی­‌هایتان بخواهید وقتی دارید به انگلیسی صحبت می کنید حواسشان به افعالی که به کار می برید باشد تا اگر در به کار بردن قسمت دوم و سوم فعل ها دچار اشتباه شدید به شما تذکر دهند. پیشنهاد می کنیم از این روش در تمرین سایر ساختارها و لغات نیز استفاده کنید. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که دوستانتان باید حواسشان باشد که قرار نیست این کار باعث ناراحتی شما شود.

اکسیر ششم: از استیکر برای یادگیری افعال بی قاعده استفاده کنید.

استفاده از استیکر را در یادگیری لغت جدی بگیرید. کافیست اطرافتان را پر کنید از استیکر هایی که افعال بی قاعده را به صورت گروهی روی آنها نوشته اید. این استیکر ها را هر جایی که زیاد رفت و آمد دارید بچسبانید. مثلا روی یخچال یا درب اتاقتان. این روبرو شدن های لحظه ای می تواند آن لغات را در ذهنتان همیشگی کند.

اکسیر هفتم: برای شروع با افعال بی قاعده ی پرکاربرد شروع کنید.

بعضی از افعال بیش از سایر آنها استفاده دارند. طوری که شاید در طول روز پیش بیاید که قسمت های دوم و سوم فعلی را بارها در بین صحبت های روزانه به کار ببرید. پس پیشنهاد می کنیم قبل از اینکه بروید سراغ لیست کامل افعال بی قاعده، همین افعالی را که اینجا برایتان لیست کرده ایم در اولویت قرار دهید:

Base FormPast Tense FormPast Participle
۱becomebecamebecome
۲beginbeganbegun
۳breakbrokebroken
۴bringbroughtbrought
۵buildbuiltbuilt
۶buyboughtbought
۷choosechosechosen
۸comecamecome
۹cutcutcut
۱۰drawdrewdrawn
۱۱drivedrovedriven
۱۲fallfellfallen
۱۳feelfeltfelt
۱۴findfoundfound
۱۵getgotgot/gotten (US)
۱۶givegavegiven
۱۷gowentgone
۱۸growgrewgrown
۱۹hearheardheard
۲۰holdheldheld
۲۱keepkeptkept
۲۲knowknewknown
۲۳leadledled
۲۴leaveleftleft
۲۵letletlet
۲۶lielaylain
۲۷loselostlost
۲۸makemademade
۲۹meanmeantmeant
۳۰meetmetmet
۳۱paypaidpaid
۳۲putputput
۳۳readreadread
۳۴riseroserisen
۳۵runranrun
۳۶saysaidsaid
۳۷seesawseen
۳۸sendsentsent
۳۹setsetset
۴۰showshowedshown
۴۱sitsatsat
۴۲speakspokespoken
۴۳spendspentspent
۴۴standstoodstood
۴۵taketooktaken
۴۶telltoldtold
۴۷thinkthoughtthought
۴۸understandunderstoodunderstood
۴۹wearworeworn
۵۰writewrotewritten